Content marketing guidar på hotellsidorna

Vill du veta var det finns inofficiella hundutställningar, hitta romantiska hotell i Stockholm eller bli modell för en dag? Det och mycket mer hittas på de bloggar som finns på bokningssidor för hotell. Det går därmed att hitta en mängd inspiration till resorna via dessa sidor. En stor orsak till den breda informationen är ”content marketing”.

Det finns ett par riktigt stora webbplatser där hotell kan bokas över hela världen. När dessa växte fram var det i stort sett enbart fokus på just den funktionella biten, jämförelse och bokning av hotell. Men de har mer och mer breddat sitt underlag med fakta, inspiration och reportage från resor. Ett exempel kan visas från reseinspiration från Hotelspecial.se. Deras huvudtjänst är att man lätt ska hitta, jämföra och boka olika hotell. Detta oavsett om man söker ett romantiskt hotell i Skåne eller hotell på den engelska landsbygden.

Men i deras resemagasin går det att hitta betydligt mer än bara artiklar om hotell. I början av 2019 fanns exempelvis ett inlägg om inofficiella hundutställningar. I likhet med många andra liknande sidor jobbar företaget med vad som inom marknadsföringskretsar kallas för content marketing.

Inspiration – Guide – Hjälp

Om du vill boka ett hotell i en stad där du aldrig varit hjälper det föga att få prisjämförelser eller utmarkerat på en karta var hotellen ligger. För att kunna ta ett beslut om vilket hotell som passar bäst för familjen, för en romantisk weekend eller hockeylaget behovs mer information. Du vet ditt behov – och vill ha svar på detta. I korthet är det detta som content marketing ger svar på. Att vägleda, ge inspiration och trovärdighet utan att upplevas säljande.

Av den anledningen kan hotellsidor lägga upp intressanta artiklar om konstutställningar på Öland likväl reportage om de mest udda resmålen 2019. Det ger den kringinformation som besökarna eftertraktar.

Förr var det säljaren som sökte upp kunden för att ”pressa på” information. Idag är det kunden som styr och väljer när information eftersöks. Då är det viktigt att som företag finns tillgänglig med denna information.

Ger mervärde och merförsäljning

För konsumenterna är content marketing alltså mycket uppskattat. De bjuds på artiklar om resmål, packningslistor och intervjuer helt gratis. Men det innebär även att sidan får mer besökare, att hotellsidan bygger varumärke och skapar förtroende. När sedan hotellet ska bokas är chansen stor att konsumenten kommer tillbaka till just den sidan. Dessutom kommer några boka direkt efter att de läst inspirerande artiklar om resor. En win-and-win situation helt enkelt.